Eforturi comune pentru a combate bullyingul în Moldova

86,8% dintre elevii claselor a 6-a – a 12-a din Republica Moldova sunt afectați, într-o formă sau alta, de bullying. Aceste date le-a relevat studiul „Bullying-ul în rândul adolescenților din Republica Moldova”(link is external), realizat de UNICEF Moldova în 2019.

Raportul a scos în evidență faptul că adolescenții implicați în situații de bullying ca agresori, victime sau martori, sunt mai înclinați spre absenteism și abandon școlar și au rezultate academice mai joase. Agresorii sau victimele bullying-ului sunt mai predispuși să se confrunte cu simptome de depresie și anxietate, au un nivel redus de stimă de sine, se simt singuratici și, în unele cazuri, își pierd interesul pentru orice activități.

În plus, odată cu pandemia de COVID-19 care a cauzat închiderea la scară largă a școlilor și măsurile de distanțare fizică, platformele și comunitățile online au devenit esențiale pentru comunicarea și menținerea unui sentiment de normalitate printre copii și adolescenți. Utilizarea sporită a Internetului poate pune copiii într-o situație de risc mai mare de prejudicii online, cum ar fi exploatarea sexuală și cyberbullying-ul.

Conștientizând provocările existente, Fundația Terre des hommes Moldova implementează, pe parcursul anului de studii 2020 – 2021, proiectul „Eforturi comune pentru a combate bullying-ul în Moldova”, prin care își propune să contribuie la prevenirea și combaterea bullying-ului în școlile din țară. Tdh Moldova va desfășura programul în 30 de comunități, în cooperare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Proiectul are o valoare de aproape 4 500 000 MDL și este finanțat de UNICEF Moldova.

Proiectul a venit ca rezultat al altor intervenții ale echipei Tdh Moldova, când, în cadrul unei tabere de vară, copiii s-au referit la bullying ca fiind cea mai întâlnită formă de violență în școlile lor. După mai multe discuții cu copiii am înțeles că astfel de situații sunt frecvente, însă de multe ori sunt camuflate și adulții nu sunt la curent cu ele sau nu le acordă importanța cuvenită. Cel mai grav este că adulții nu conștientizează pericolele și efectele pe termen lung ale bullyingului, considerând că sunt manifestări firești ale procesului de dezvoltare și adaptare socială al copiilor. De aici vine și intervenția tardivă sau, în general, lipsa de intervenție”, explică Teodora Rebeja, Manager de Programe la Tdh Moldova, necesitatea proiectului.

Toate comportamentele de tip bullying nu sunt altceva decât strigăte de ajutor atât din partea victimei, cat și a agresorului, pentru că acești copii nu știu cum să rezolve altfel o situație dificilă”, spune Teodora Rebeja. „Victimă poate fi orice copil care este mai „diferit”, iar agresorii au trecut și ei, de multe ori, printr-o experiență traumatizantă. Studiile arată o corelare semnificativă între bullying și abuzul copilului în familie. Astfel, intervenția și prevenirea bullyingului trebuie să cuprindă o arie cât mai largă de actori: se intervine individual, la nivel de clasă, apoi școală și comunitate. Această abordare o avem planificată și în cadrul proiectului nostru.

Astfel, în lunile ce urmează, echipa Tdh Moldova va lucra intens cu copiii, părinții și profesioniștii din comunitățile beneficiare, pentru:

  • a schimba cultura școlară, prin programe de educare și conștientizare a adolescenților privind stereotipurile și alte norme nocive care favorizează violența;
  • a dezvolta capacitățile cadrelor didactice și ale specialiștilor locali să identifice și să abordeze corect cazurile de bullying și violență printre adolescenți;
  • a informa și instrui părinții cum să recunoască și să procedeze în situațiile de bullying în care pot fi implicați copiii lor.

Pentru a-și atinge obiectivele, proiectul prevede un program amplu de activități și intervenții. „Ne-am propus un proiect ambițios, cu activități intense și de amploare. Vom evalua și revizui politicile existente și vom elabora un set nou de instrumente în abordarea justă a fenomenului de bullying în școli. Vom elabora programe tipărite și online, vom dezvolta cursuri video și vom oferi instruiri online pentru copii, părinți și profesioniști. De asemenea, vom implica adolescenții în organizarea unei serii de campanii de informare și sensibilizare în școlile și comunitățile lor și vom desfășura o campanie națională de informare pentru a sensibiliza publicul larg privind pericolele bullying-ului și cyberbullying-ului”, a trecut în revistă activitățile Veronica Pelivan, managerul de proiect.

Programele elaborate de Tdh Moldova în cadrul proiectului urmează să fie consultate cu Ministerul, pentru ca, ulterior, acestea să fie pilotate și diseminate la nivel național.

Publicat la: 30.09.2020
Sursa: tdh-moldova.md

Partajează